Etapp 2 – ”Tvätta bort” missljud
- Ta bort lågfrekvent ”rumble” från inspelningen med DeNoise LF.
Detta kommer från ojämnheter i skivan och störningar från skivspelaren, t.ex. resonansfrekvensen i tonarmen. Skillnaden är knappt hörbar, men jag inbillar mig att det är positivt bl.a. för högtalarna. Dessutom tar det mycket lite tid och ”sköter sig självt”. Du kan ladda in flera filer som körs i ett svep utan medlyssning (batch).
Lagra dina egna inställningar i programmet. För ”Rumble” brukar jag välja 20 Hz och ”Noise floor” –65dB. - Ta bort nätbrum (Hum) från inspelningen med DeNoise LF.
Detta kommer från elnätsstörningar i kedjan från skivspelare till AD-omvandlare. Skillnaden är knappt hörbar, men kan vara det undermedvetet. Det tar mycket lite tid och kan sköta sig självt om du laddar in flera filer som körs i ”batch”.
Numera hoppar jag över det här steget efter byte av skivspelare.
Du kan lagra sina egna inställningar i programmet. För ”Hum” brukade jag välja 50 Hz och ”Noise floor” –55dB). Du kan också välja att ställa in så att programmet filtrerar bort övertoner (100Hz, 150Hz, 200Hz). Jag har ingen klar rekommendation där, så läs manualen och avgör själv!
Exempel från steg 1 och 2. - Ta bort klickljud och skivknaster med ClickRepair.
Dessa kommer från hack, skador och smuts på skivan, och möjligen statisk elektricitet. Med hjälp av ClickRepair kan de maskeras till ohörbarhet.
Det är i det här steget som du kan spendera mest tid – från några minuter till upp till en timme eller mer per skiva. Det går att prova in en standardinställning för varje skiva och låta programmet ”köra själv”, och det är nog vad de flesta gör.
Jag tycker att inspelningen kan förlora lite av sin ”edge” genom ”falska” reparationer och föredrar oftast att övervaka själv.
Beroende på typ av musik eller om jag har en riktigt repig skiva låter jag ClickRepair bestämma det mesta, och då blir det klart på några minuter.
(Mer om inställningarna i Clickrepair)
Under körningens gång reparerar programmet de fel den hittar enligt vald metod. När ett fel som ligger över acceptansgränsen hittas, stannar programmet och visar felet och föreslagen ändring. Du kan då välja att acceptera rättningen, förkasta den och köra vidare (resume). Du kan också justera felmarkeringen och får då ett nytt rättningsförslag.
Genom träning lär du dig efterhand att skilja på äkta och falska larm och kan justera den sekvens som ska repareras. Är du tveksam kan du lyssna på en markerad sekvens ”före och efter” rättning.
Ett problem i det här steget är att programmet hittar för många ”fel” i mellanrums-sekvenserna vilket kostar alltför mycket tid när du övervakar ”manuellt”. Det är därför jag brusreducerar mellanrummen kraftigt direkt efter inspelningen.
Exempel från Clickrepair i steg 3 . - Nödfall! – Ta bort skivbrus från hela inspelningen med DeNoise.
Det här avstår jag till 99 % ifrån. Men om du rippar 78-varvare och EP/LP-skivor och har ett rent störande skivbrus så kan detta vara vägen.
Hämta in en ”brusprofil” genom att låta programmet analysera den inledande ”tysta” sekvensen. Köra sedan brusreducering och provlyssna (före, efter och borttaget ljud). De inställningar som kan ändras är ”bruströskel” (Noise floor) och hur stark brusreduceringen får vara (läs manualen!). Starta sedan om filen för att låta programmet köra igenom hela inspelningen.
Det har tillkommit en ny funktion i Denoise med en variabel inställning. Den verkar intressant, och jag kommer att pröva den på en mycket brusig skiva som jag har. Men just nu har jag inte tagit fram något exempel från Denoise.