Att konvertera digitalfotograferade färgnegativ visade sig inte vara så lätt.
Problemet är att filmbasen har en orange färgton. Om man bara ”inverterar” bilden så får man en glåmig blå färgton. Man måste neutralisera den orangea filmbasen och samtidigt få fram de levande färger som finns i bilden. För att få ett bra resultat ska man också fotografera i ett RAW-format – ett kamerainternt format som innehåller mycket mer information än t.ex. färdigprocessade Jpg-bilder.
Jag läste och prövade alla tips jag kunde hitta om hur man kunde göra den här inverteringen ”för hand” i Photoshop, GIMP ellerON1. Ofta verkade tipsaren ha nöjt sig med ett ganska visset resultat – det fanns färgstick kvar som inte åtgärdats. I andra fall när resultatet var bättre så kunde jag kanske efterlikna det med det använda exempelnegativet, men inte med mina egna bilder. Både filmtyp, skillnader i exponering, vitbalans, framkallning och egenskaper hos den enskilda filmrullen verkar spela roll.
Här några exempel på hur jag försökte handkonvertera en bild baserat på olika tips från nätet (utan att jag här beskriver hur det gick till):
Första bilden i exemplen ovan blev ganska hygglig, men nästa bild på filmrullen fick jag inte alls till med samma metod, Ett särskilt problem när man gör det här är att ögonen (snarare hjärnan) har “automatisk vitbalans” och man förlorar efter hand förmågan att bedöma färgskalan.
Även om man kan spara mallar och ”klona” inställningar från andra bilder, stod det klart att det skulle bli alltför tidsödande och omständligt att göra det “för hand”. Jag måste hitta något program eller en plugin som kunde hjälpa mig med det här.
Jag provade först en demoversion av Colorperfect som är en plugin till Photoshop. Bilderna skulle också vara konverterade till TIFF. Tyvärr lyckades jag inte få särskilt bra resultat – det blev en sorts gulgrå ton över bilderna. Det skulle också bli omständligt med både TIFF-konvertering och sedan bearbetning av varje bild i Photoshop.
Mitt resultat i Colorperfect (i testversionen får man ett raster över bilderna):
I stället hittade jag Negative Lab Pro (NLP) som är en plugin till Lightroom. Man kan fritt prova NLP på 12 bilder innan man köper licens för USD 99. Detta fick fälla avgörandet för mig att välja Lightroom och NLP som verktyg för konvertering av negativ.
Med bara några enkla justeringar kunde jag få följande resultat på min testbild jämfört med bästa handkonverterade:
Bilderna är nästan likvärdiga, men jag har spenderat betydligt mer arbete på den “handkonverterade” bilden. Det blev ett ganska självklart beslut att satsa på Negative Lab Pro! I och med det så blev också valet av Lightroom klart – istället för till exempel ON1 och jag kunde börja arbetet med mina färgnegativ.